Strona główna » Trening » Zalety jazdy na rowerze – Sprawdź czemu jazda na rowerze jest korzystna

Zalety jazdy na rowerze – Sprawdź czemu jazda na rowerze jest korzystna

Prawdopodobnie każdy z nas, zastanawiał się nad zakupem własnego roweru, każdy z nas zastanawiał się, jakie są zalety jazdy na rowerze. Za każdym razem, myśląc o tym, pojawia się pytanie, “czy ja go potrzebuję?”. Odpowiedź na pytanie, czy warto jeździć na rowerze, jest oczywista.

Właściwie powodów do tego, aby jeździć na rowerze, jest bardzo wiele, ale aby ten artykuł nie przekształcił się w wielostronicowy, zdecydowałem się na zaprezentowanie głównych, moim zdaniem, powodów do zakupu “bajka”. Odpowiem również na często pojawiające się pytania dotyczące jazdy “na dwóch kółkach”.

Czy jazda na rowerze stacjonarnym odchudza?

Jazda na rowerze może wpływać na odchudzanie. Zwiększenie aktywności fizycznej to jedna z metod odchudzania. W zasadzie, żeby nasza waga zaczęła spadać, potrzebujemy osiągnąć stan deficytu kalorycznego. Jest to sytuacja, w której nasz organizm w ciągu doby zużywa więcej energii, niż dostarczamy z pożywienia. (Zobacz też: Dieta odchudzająca)

Jedną z metod osiągnięcia deficytu może być jazda na rowerze np. 3 razy w tygodniu, ponieważ podnosi wartość kalorii, która jest potrzebna naszemu organizmowi. Długotrwałe utrzymywanie takiego stanu (mniej kalorii w stosunku do zapotrzebowania) pozwala osiągnąć efekt. (Zobacz też: Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne)

Ile trzeba jeździć rowerem żeby schudnąć 5 kg

Kontynuując wątek efektów i deficytu na pewno zastanawiasz się, ile trzeba jeździć rowerem, żeby schudnąć 5 kg? Ogólnie przyjmuje się, że zdrowe tempo odchudzania to maksymalnie 1 kg/tydzień. Wynika z tego, że musisz jeździć na rowerze niewiele ponad miesiąc, żeby schudnąć 5 kg. (Zobacz też: Jak schudnąć w miesiąc)

Oczywiście taka sytuacja jest możliwa w momencie kiedy przez cały miesiąc będziesz utrzymywał swój organizm w stanie niewielkiego deficytu kalorycznego. W praktyce musisz jeść około 300-500 kalorii mniej niż potrzebuje Twój organizm.

W zależności od ilości kalorii, które spożywasz, może być to 2-3 godzin jazdy tygodniowo intensywnego treningu. Ewentualnie spokojna jazda na świeżym powietrzu to dobry wybór dla “nadprogramowych” godzin.

Jazda na rowerze stacjonarnym kalorie

Żeby poprawnie oszacować, ile kalorii potrzebujemy spożywać, musimy uwzględnić w swoich rachunkach trening. W zależności od intensywności godzina jazdy na rowerze spala od 300 do 750 kalorii. Jeżeli mamy słabość do jedzenia intensywny trening do dobra opcja, żeby móc sobie pozwolić na trochę więcej. 😉

Czy jeżdżąc na rowerze schudnę z brzucha

Chcesz wiedzieć, czy jeżdżąc na rowerze, schudniesz z brzucha? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba uświadomić sobie, jak przebiega proces spalania tkanki tłuszczowej. Podczas odchudzania w pierwszej kolejności nadmiarowe kilogramy tracimy głównie z takich partii ciała jak klatka piersiowa, ręce, twarz, nogi, brzuch. Jeżdżąc na rowerze, schudniesz z brzucha, zwłaszcza jeśli będą to ostatnie zrzucane kilogramy. (Zobacz też: Jak schudnąć z brzucha)

Zalety jazdy na rowerze (stacjonarnym)

Poniżej przedstawiam zalety jazdy na rowerze, wiec jeśli zastanawiasz się, czy warto kupić rower i co w zasadzie daje jazda na rowerze – czytaj dalej.

1. Cardio ponad wszystko

Nie jest tajemnicą, że rower treningowy lub zwykły rower pomaga utrzymać mięśnie w dobrej kondycji. Najważniejszy jest jednak fakt, że jazda na rowerze pomaga utrzymać w dobrej formie najważniejszy mięsień — serce, a także cały układ krwionośny. Uwierzcie mi, serce nam podziękuje.

2. Mniejsze obciążenie na stawy

Wybierając między bieganiem a jazdą na rowerze, warto pamiętać, że wybierając rower twoje stawy, w szczególności kolana, będą mniej obciążone. Przecież podczas jazdy na rowerze cały ciężar ciała nie przenosi się na nogi, a ma solidny punkt oparcia. Spokojnie pedałujemy, siedząc na wygodnym siedzeniu (tak wygodnym, jak to możliwe).

3. Stabilizacja odżywiania

Najnowsze badania naukowców wykazują zaskakujące wyniki: godzinna przejażdżka na rowerze zwiększa produkcję hormonów odpowiedzialnych za zmniejszenie apetytu, co ostatecznie prowadzi do regulacji odżywienia.

4. Rześkość i energia

Zaczynając swój dzień od roweru, na przykład w drodze do pracy, poprawia się ogólna kondycja mięśni, krew zaczyna krążyć szybciej, i szybciej wzbogaca komórki ciała tlenem, włącznie z komórkami mózgu. Według badań, przeprowadzonych przez naukowców, 30-minutowa podróż zastępuje efekty spożycia jednej filiżanki kawy. Regularne poranne przejażdżki rowerem pozwolą uwolnić się od uczucia ciężkości, spowolnienia i możemy zacząć budzić się z łatwością i radością.

5. Zdrowy sen

Skoro poranna jazda pomoże odzyskać energię na cały dzień, to warto spojrzeć na pozytywne aspekty jazdy wieczorem. Wieczorna wycieczka pozwoli ci mocno i szybko zasnąć. A sen, jak wiemy, jest bardzo przydatny dla każdego – nie tylko sportowca. Jedyne ograniczenie: należy zachować minimum czterogodzinny odstęp między końcem jazdy a położeniem się do łóżka.

6. Redukcja stresu

Sport zawsze pomaga wzmocnić zdrowie psychiczne, a rower pod tym względem jest najlepszym sposobem. Jest to związane przede wszystkim z tym, że ćwiczenia wykonywane na świeżym powietrzu oraz piękne krajobrazy pozwalają uciec na jakiś czas od codziennych problemów i odpocząć psychicznie. Rower redukuje stres!

7. Seks

Regularna jazda na rowerze powoduje nie tylko poprawienie formy fizycznej, która daje dodatkową pewność. Poprawie ulega również gospodarka hormonalna. Jazda na rowerze wpływa pozytywnie na produkcję hormonów, które bezpośrednio przekładają się na nasze życie seksualne, poprawiając jego jakość.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że w przystępny sposób przedstawiłem zalety ruchu na rowerze. Korzyści są ewidentne i mają realny wpływ na ogólne zdrowie. Trochę aktywności, wysiłku i czasu może sprawić polepszenie stanu naszego organizmu.

Co ważne jazda na rowerze nie obciąża tak bardzo stawów jak bieganie – tym bardziej jeśli nasza wydolność jest niska i mamy dużo nadmiarowych kilogramów. Jest to zarazem idealna aktywność poprawiająca stan, w jakim znalazło się nasze ciało i ma realny wpływ na utratę zbędnych kilogramów. Zbędne kilogramy i rower nie idą w parze. 🙂

3 komentarze do wpisu „Zalety jazdy na rowerze – Sprawdź czemu jazda na rowerze jest korzystna”

  1. Ja tam wolę jeździć na powietrzu ale w zimie czy podczas kwarantanny fajnie zakręcić, żeby nie stracić z mocy przed sezonem 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz